Dreyfus på nya äventyr

0

Liksom knopparna på träden kryper just nu vintertrötta nyllen ur sin dvala. Den blekhet du trodde dig ha accepterat för länge sedan blir chockerande vit i det skarpa skenet från vårsolen, och för en kort tid uppnår du din personliga peak i anskrämlighet för resten av året.

Det bådar inte gott inför den kommande badsäsongen, (måste här lägga in en Jan Stenmark-favorit i repris, eftersom jag relaterar till den väldigt mycket).

Pollenfanskapet vrider dag för dag upp effekten, med resultatet att mitt ansikte vid minsta utomhusvistelse läcker som Regalskeppet Vasa på sin jungfrufärd.

Det blir en del tittande i spegeln – inte för att jag är fåfäng, utan för att säkerställa att jag inte går runt en hel dag och ser snorig ut. Känslan är lite så här:

Den senaste tiden har varit ganska kämpig. Nu börjar det dock ljusna, och i takt med att dagarna blir längre känns det mesta lättare. Saker har ju en tendens att ordna upp sig, precis som Eric Draven säger i The Crow (1994) – ett citat som Robin då och då påminner mig om.

Både Robin och jag har varit väldigt slutkörda ett tag, vilket har haft den roliga bieffekten att vi båda gäspat så våldsamt att vi låtit som Chewbacca.

Tröttheten till trots njuter jag just nu av fågelsången och gläds åt att den kommer att fortsätta förgylla tillvaron de närmsta månaderna. Det första ljudet jag hör på morgnarna är koltrastens flöjtlika sång, och det är väldigt mysigt.

Hittills har jag aldrig sett någon Tofsmes i verkligheten, men jag tycker det är jättegulligt att de ser ut som små punkare.

Jag har precis haft ett par dagar ledigt från jobbet, och då tyckte min kropp tydligen att det var läge att ge mig spasmer i vänstra ögonlocket, (är inne på fjärde dagen nu). Det är inte utan att jag känner mig som Closeaus neurotiska chef, Chief Inspector Dreyfus.

För närvarande tittar jag på The Great British Bake Off, vilket blivit tradition för mig så här på våren. Jag är inte direkt intresserad av komplicerad bakning, utan tittar mest på det för att jag älskar Noel Fielding – komikern vars frisyr är inspirationen till min. Hans sidekick Alison Hammond är också riktigt kul, och tillsammans gör de programmet till ren och skär feelgood.

Jag gläds även enormt mycket åt att SVT:s humorserie Dips äntligen, efter sex års väntan, är tillbaka med sin tredje säsong. Efter att ha avnjutit det första avsnittet kan jag konstatera att Mimmi Hamilton (Marie Agerhäll), Jens Stråhle (Jesper Rönndahl) och Fanny Båtsman (Moa Lundqvist) verkar ungefär lika inkompetenta som tidigare.

Mera humor jag verkligen rekommenderar är den norska serien Våre beste år, eller Oslo 1985 som SVT Play valt att kalla den. Den handlar om hippiefamiljen Ihle i 80-talets Oslo, som flyttar till vad som visar sig vara ett överklassområde.

Serien, som det hittills gjorts två säsonger av, bjuder på många roliga kulturkrockar och är rena nostalgifesten för oss som minns 80-talet med värme.

Gillar man filmer som får huden att knottra sig kan jag också tipsa om två riktigt bra skräckfilmer jag sett nyligen. Först är Good boy (2025), något så ovanligt som en rysare där en hund spelar huvudrollen. Hunden Indy följer med sin husse till en stuga i skogen, och kämpar för att rädda sin husbondes liv från de onda väsen som gömmer sig där.

Kuslig och atmosfärisk skräck, som jag verkligen gillade, och att huvudkaraktären är en otroligt gullig och begåvad hund är ingen nackdel.

Sen har jag äntligen sett den av mig efterlängtade Keeper (2025), om en kvinna som följer med sin pojkvän till en avlägsen stuga för vad hon tror ska bli en romantisk utflykt.

När hon blir lämnad ensam i stugan börjar dock märkliga saker att hända och allt tar en helt annan vändning. Originellt och hårresande rysligt på ett lågmält sätt som verkligen tilltalade mig.

För övrigt ser jag just nu fram emot Mandalorian-filmen, som kommer i slutet på maj.

Musikaliskt pendlar jag för stunden mellan Mikas låtkatalog, inklusive albumet Hyperlove från i år, som för mig är det perfekta soundtracket till våren och sommaren…

…och Archspire, vars extremt snabba metal verkligen kan få en att komma igång på väg till jobbet på morgnarna. Too fast to die, som deras nya album heter, är också en väldigt rolig titel.

Hej och ACHOOO! så länge (blink, blink, blink, blink, blink).

Det går som smort med SPF 50

0

Sommaren är här, i all sin svettframkallande, kokosdoftande prakt.

Den mörka innesittarsäsongen är som bortblåst, liksom gemene mans omdöme kring när korta shorts går från att vara ett klädesplagg till att bli en sanitär olägenhet. (Tips: Om vi ser nedre delen av din stjärt, eller något hänger ut där fram behöver du gå hem och byta om).

Min personliga konsumtion av solkräm har skjutit i höjden, (har hittills förbrukat tre och en halv flaska den här sommaren). Detta är dock en naturlig följd av att jag har en hy som lämpar sig bäst för inomhusbruk.

Trots att jag smörjer in mig från topp till tå varje dag svider det ändå i skinnet, och då brukar jag inte ens ligga och sola. Jag bara går promenader, eller sitter och läser i skuggan av ett parasoll.

Då SPF 50 ger 98% skydd, blir väl nästa steg att gå runt i någon slags heltäckande klädsel och skidglasögon, inte helt olikt Conan O´Brien under dennes besök i Australien.

Senaste dryga veckan har dock mitt ömmande skinn fått en paus, då vädret vissa dagar övergått i regn och mer svala temperaturer. I stället för att sitta på uteplatsen har jag stått i vardagsrummet med uppvinklade persienner, betraktat hur utsikten från mitt fönster förvandlats från grässlänt till vattenrutschbana, och varit tacksam för att mitt hår inte är så känsligt för fukt.

De senaste veckorna på jobbet har känts fruktansvärt långa. Trots mycket att göra har dagarna ändå sträckt ut sig till något slags oändligt segt klet som aldrig velat ta slut, och min sinnesstämning har därför varit låg.

Beskedet om nya nedskärningar, som kommer att drabba en obestämd mängd av oss anställda, gjorde inte heller saken bättre.

Den ackumulerade tröttheten sedan förra årets semester var stundtals så stor att jag fungerade till stor del tack vare muskelminne.

Jag vet inte om det var tröttheten eller för mycket koffein, men den här bilden fick mig att skratta högt, mitt i alltihop.

Mitt vanligtvis stora tålamod med omvärlden har av ovan nämnda skäl varit nere på noll. Därför har jag stört mig på en massa saker, exempelvis folk som envisas med att gå två i bredd och leda cyklar på trottoarer. När de sedan möter mig, en ensam gångare på väg i motsatt riktning, blänger de anklagande som om jag är i vägen för dem!

I min stad beter sig också cyklister i allmänhet som huliganer på autobahn. Vi har en hel del trefiliga gång- och cykelvägar, med en fil för gångare och två filer, (en i vardera riktning), för cyklister, men trots det blir jag nästan påcyklad varje gång jag ger mig ut på promenad. Det är tydligen okej att cyklisterna ständigt genar över gångbanan för att bara missa min axel med ett par millimeter.

Behöver jag som gångare däremot korsa cykelfilerna efter att noggrant ha sett mig för, till exempel för att komma till en busshållplats, kan jag räkna med arga tillrop från någon cykeldåre som kommer blåsande från ingenstans.

När jag varit ute och gått på sistone har det flera gånger hänt att någon annan person anslutit till gångvägen jag gått på. Personen har då envisats med att placera sig precis framför mig – fast den aktuella personens gånghastighet varit långsammare än min – istället för att låta mig passera.

Under sista tidens skrollande på sociala medier har jag dessutom konstant fått upp annonser för anti age-krämer och gråhårstäckande hårfärg. Jag är 45, men annonserna tycks mer riktade till någon 20 år äldre än jag. (Ja, visst har jag rynkor, och mitt hår har börjat infiltreras av styva, platinumblonda hårstrån som uppenbart är begynnande gråhårighet, men jag är för tusan inte pensionär än!).

Nu har jag äntligen påbörjat min efterlängtade semester. Under de närmsta veckorna blir det stenhård avkoppling och en välbehövlig paus från socialt umgänge med människor jag inte valt själv, och bland vilka jag inte nödvändigtvis passar in.

Jag är bara inne på min första semestervecka av fyra, men redan efter några få nätter med bättre sömn har mina mörka halvcirklar under ögonen börjat blekna en aning.

När vädret tillåter kommer jag att ägna mig åt en av mina favoritaktiviteter på sommaren: att sitta ute, lyssna på koltrastarna och läsa en riktigt bra bok.

Det blir också en hel del promenader vid vattendrag, där diverse fåglar håller till.

Jag är en hemmamänniska i grunden, men just nu ser jag fram emot att resa bort och få lite miljöombyte.

Vi planerar främst att röra oss inom det inringade området, så vi kommer i alla fall att se två landskap fler än det vi vanligen vistas i.

När vi ändå åker förbi kanske vi borde stanna och titta på verklighetens Poltergeist-träd?

Något som gör min sommar bättre är att Morgonpasset i P3 i år har en helt otrolig semestervikarie i form av stå upp-komikern Branne Pavlovic. Han delar mitt intresse för film, och vet precis som jag att det bara finns en film som är världens bästa, och det är Terminator 2: Judgment day (1991). Ironiskt nog sänder Branne Morgonpasset under sommaren tillsammans med den ordinarie programledaren Margret Atladottir, kvinnan som på kollegan David Druids fråga om hon sett Terminator 2 svarade ”Snälla, jag är kvinna”, (alltså nej). Detta bäddar för sköna kontraster.

Annars gläds jag just nu åt att det kommit en ny säsong av Terese i kassan (2023-, SVT Play) med den fantastiskt roliga Hampus Nessvold. Jag kan dessutom varmt rekommendera hans sommarprat från juni i år.

Jag har även sett om Trevlig helg (20212022, SVT Play).

Detta är riktigt bra sketchhumor, med bland andra Hampus Nessvold och Johanna Nordström. En av seriens roligaste karaktärer är Gunnar, den ständigt hemmafixande pappan som inte går någonstans utan sin skruvdragare, och vägrar äta middag med sin fru i mysbelysning.

I väntan på den kommande tredje säsongen har jag också precis sett om Dips (2018 -, SVT Play), som handlar om två diplomatstudenter som är lika olämpliga för yrket som sin virriga, maktlystna handledare. Helt sjukt kul med underbara Moa Lundqvist, Marie Agerhäll och Jesper Rönndahl.

Det absolut bästa just nu är dock den av mig mycket efterlängtade tredje säsongen av BBC-/Amazon prime serien The Outlaws (2021-). Denna originella historia om en brokig skara som träffas genom samhällstjänst, och bitvis blir alltmer insyltad i diverse kriminella aktiviteter är rolig, knäpp, och väldigt spännande. Se den!

Känner man sedan för att se en film är Beverly Hills Cop: Axel F (2024, Netflix) ett bra alternativ. Uppföljare som görs långt senare brukar sällan bli bra, men denna är ett undantag. Man har faktiskt lyckats få till samma känsla som i de första två filmerna, och för oss som var med när de kom blir detta en trevlig nostalgitripp.

Vill man sedan ha mer action och spänning får man inte missa The Ministry of Ungentlemanly Warfare (2024, Amazon Prime). Detta är den sanna historien om Winston Churchills hemliga elitstyrka som sattes in för att slå ut tyskarnas ubåtsflotta under andra världskriget.

Gillar man John Wick bör man också kasta ett öga på Monkey man (2024, Apple TV+ bl.a.). Detta är en riktigt välgjord berättelse om en ung mans jakt på hämnd på det brottssyndikat som dödade hans mor.

Ha en bra sommar därute, och glöm inte: det är aldrig för tidigt att börja planera pensionen.